Нејасно е кога ЕК ќе дозволи пренасочување на неискористените европски средства за одбрана
Сѐ уште не е јасно дали и кога Европската комисија (ЕК) ќе дозволи неискористените средства од Планот за закрепнување и отпорност (ПЗО) на Бугарија да бидат насочени за одбрана. Ова го изјави Андреј Ковачев, европратеник од бугарската партија ГЕРБ, одговарајќи на прашање на OFFNews за тоа дали постои утврдена временска рамка.
Ковачев нагласи дека одбраната е стратешки приоритет за земјите-членки на ЕУ, но дека Бугарија треба да го постигне нивото на трошоци од 2,5-3% од БДП за одбрана. Тој додаде дека во овие проценти влегува и инфраструктурата со двојна намена.
Посебно внимание Ковачев посвети на тоа што Северна Македонија сѐ уште нема потпишано договор за изградба на тунел на границата со Бугарија, проект што би бил финансиран со европски средства. Наместо тоа, Скопје го фаворизира проектот за коридорот 10 (Белград–Скопје–Солун), со што се одложува коридорот 8, директната врска со Бугарија.
Според Ковачев, Бугарија е на дното во ЕУ според искористеност на средствата од ПЗО, но проблемите не се единствени — и други држави се соочуваат со бирократски предизвици поради многубројните реформи. Главната причина за бугарските неуспеси, смета Ковачев, е политичката нестабилност и недостигот на редовна влада.
„Извонредно е тоа што сега Бугарија има влада и партнери со кои ЕУ може да комуницира. Во последната година и половина, тоа ѝ наштети на Бугарија. Губиме многу од целосното членство во ЕУ“, нагласи Ковачев.
Тој предупреди дека постои реален ризик Бугарија да изгуби европски средства поради кашнење во клучни сектори, како што се економијата, земјоделството и регионалниот развој, особено во северозападниот регион.
Ковачев исто така потсети дека дел од клучните инфраструктурни проекти се во застој — автопатот „Хемус“, патот Видин–Ботевград, како и патот Бјала–Русе. „Мостот Видин–Калафат завршува во пазар за кокошки“, иронично забележа Ковачев, додавајќи дека очекува автопатот да биде готов до 2029 година, а се надева и на конечното реализирање на „познатиот тунел под Шипка“.
На крај, тој подвлече дека европските средства од ПЗО не можат да се пренасочат за проекти како што е санацијата на згради, туку тоа може да се направи преку оперативните програми.