02 октомври 2025
• од Станча Јаќимовски
Во учебник по македонски јазик и литература за прва година гимназиско образование стои реченицата: „Не се знае кој е авторот на кирилицата“. Оваа формулација, која повеќе личи на незрела шега, за жал е дел од официјална настава и ја открива длабоката криза во македонскиот образовен систем.
Историјата на кирилицата е одамна проучена. Таа се појавила во IX–X век како продолжение на делото на Св. Кирил и Методиј, преку нивните ученици, и била официјализирана во тогашната Бугарска држава. Во светската наука е прифатено дека Преславската книжевна школа, под покровителство на цар Симеон, е местото каде што кирилицата ја добива својата целосна форма.
Во Македонија, пак, наместо тоа јасно да се објасни, во учебниците се внесуваат реченици кои ја изопачуваат историјата и создаваат конфузија. Наместо факт – се нуди „неизвесност“.
Не е тајна дека во светската научна литература и енциклопедии преовладува т.н. бугарска светска гледна точка: дека кирилицата е дело на Преславската школа. Оваа теза е светски признаена и поткрепена со бројни академски истражувања.
Додека таа верзија е јасна и аргументирана, македонските учебници, со вакви грешки, изгледаат несериозно и ја деградираат наставата по историја и јазик.
Учебник кој ќе им каже на учениците дека „не се знае кој е авторот на кирилицата“ е доказ дека образованието во Македонија има сериозен проблем со квалитетот и со одговорноста. Ако младите генерации растат со вакви неточности, тие ќе ја губат врската со историските факти и ќе излегуваат од училиште со лажна слика за сопственото културно наследство.
Кирилицата е едно од најголемите достигнувања во словенската историја и таа има своја јасна историска траекторија. Но македонските учебници ја претвораат во мистерија. Наместо учениците да добијат знаење, тие добиваат заблуда. А тоа не е смешно – тоа е трагично и алармантно.
Ненадминливи Понуди Дневно
4.8 (10276 рецензии)
Заштедете 152.00 ден