16 ноември 2025
• од Станча Јаќимовски
Комеморациите што државни делегации од Србија ги одржуваат кај спомен-костурницата Зебрњак, во близина на Куманово, одамна не се само тивко поклонение пред жртвите од минатото. Наместо да бидат моменти на почит и помирување, дел од тие настани се претвораат во платформа за великосрпска пропаганда и агресивна псевдоисторија – токму во земја која формално се стреми кон членство во Европската унија и споделување на нејзините вредности.
Парадоксот е уште поголем ако се има предвид дека на 23 октомври, кога Србија кај нас ја одбележува Кумановската битка (1912), во Македонија се прославува Денот на ВМРО (1893) – симбол на борбата за самостојна македонска држава. И токму на тој ден, на македонска територија, се пласира наратив дека српската војска „ослободувала“ некаква „Стара Србија“ и дека Вардарска Македонија е дел од тој историски простор.
Уште поопасно е што на ваквите настани присуствуваат и дипломати од земји кои отворено водат антизападна политика, како Русија, а од наша страна – високи државни функционери без ниту збор јавен отпор.
Европската практика е јасна: комеморациите на воени гробишта се користат за помирување, меѓусебна почит и јасно отфрлање на војните како средство на политика. На многу места во ЕУ, поранешни непријатели денес заедно стојат на спомен-обележја, испраќајќи порака: „Никогаш повеќе“.
На Зебрњак, пак, гледаме нешто сосема спротивно. Наместо јазик на помирување, делегации од Србија пласираат:
Кога вакви пораки се испраќаат во присуство на униформирани припадници на српската војска, тоа веќе не е само историски говор – туку политичка порака, со јасен сигнал за денешницата.
Македонската историографија одамна утврдила дека српското влегување во Вардарска Македонија по 1912 година не било доживеано како ослободување од мнозинството население. Османлиската власт, со сите нејзини неправди, била заменета со:
Токму овие процеси довеле до востанија како Тиквешкото и Охридско-дебарското, а подоцна и до радикализација на дел од македонското револуционерно движење. Да се игнорира ова и да се претставува сè како романтично „ослободување“ значи да се гази врз историската вистина – и, уште полошо, врз сеќавањето на луѓето кои се бореле за сопствена национална еманципација.
Еден од најпроблематичните сегменти во говорите на Зебрњак е свесното заматување на границите меѓу факти, митови и дневна политика.
Во ист пакет се ставаат:
Се создава впечаток дека Македонија била некаква природна српска област, со густо српско население, која српската војска „со право“ ја ослободила во 1912 година. Овој наратив е во директен судир не само со македонската, туку и со голем дел од меѓународната историографија.
Таквата псевдоисторија има јасна цел: да го легитимира денешното српско политичко и културно влијание во Македонија, како нешто „нормално“ и „историски оправдано“.
Во последните години, сè почесто се зборува за концептот на „Српскиот свет“, кој, по моделот на „Рускиот свет“, има за цел да создаде мрежа на политички, културни и медиумски влијанија на просторите каде живеат Срби или каде некогаш Србија имала амбиции и претензии.
Македонија, за жал, се вклопува во оваа матрица:
Кога на ова ќе се додаде присуството на рускиот амбасадор на Зебрњак, во услови на војна во Украина и санкции кон Русија, сликата станува уште појасна: не станува збор само за чествување на српски жртви, туку за демонстрација на алтернатива на европскиот пат на регионот.
Особено загрижувачки е што целата оваа пропаганда се одвива пред очи на македонските власти без јасна, достоинствена и европска реакција.
Во земја која е членка на НАТО и кандидат за членство во ЕУ, ваквиот молк не е неутралност – тој изгледа како прифаќање.
Европските вредности подразбираат:
Ако Македонија навистина сака да биде дел од ЕУ, мора да ги практикува овие принципи не само на хартија, туку и во конкретни ситуации – како што е Зебрњак.
Во многу земји-членки на ЕУ, некогашни непријатели денес заедно оддаваат почит:
Тоа не значи заборав на жртвите, туку токму спротивно: нивната судбина служи како опомена, а не како оправдување за нови поделби.
Македонија има можност и право да бара ваков европски стандард и од своите соседи. Да ја почитуваме болката на српските семејства, но и тие да го почитуваат нашиот историски контекст, чувствителностите на македонското општество и стратегискиот избор за европска иднина.
ЕУ не е само економска заедница, туку и проект на помирување. Една од негласните, но суштински правила на европското семејство е: нема територијални претензии, нема националистички митови како официјална политика, нема глорификација на насилство и омраза.
Кога на македонска територија се држат говори со:
и кога на сето тоа нема јасен институционален одговор – тоа не е само наш внатрешен проблем. Тоа е сигнал и до Брисел: дали навистина сме подготвени да ги заштитуваме европските вредности на сопствена почва?
Разбирливо е и легитимно Србија да им оддава почит на своите загинати војници, вклучително и на територија на други држави. Тоа не е спорно. Спорно е кога таа почит се користи како платформа за:
Македонија, ако навистина сака да биде дел од Европската унија, мора да покаже дека знае да ги препознае овие појави и да одговори:
Зебрњак може да биде место на помирување, заедничка почит и европски дух – но само ако престане да биде сцена за великодржавни проекти и пропаганда. Тоа, пред сè, зависи од нас: од нашите институции, од нашата јавност и од нашата способност да кажеме „да“ за Европа – и „не“ за национализам маскиран во сеќавање.
Ненадминливи Понуди Дневно
4.8 (10276 рецензии)
Заштедете 152.00 ден

